zondag 12 augustus 2012

weer thuis! werk aan de winkel...

En dan is de vakantie voorbij... met weemoed nemen we afscheid van gezellige buren en de prachtige vakantielocatie. Daar komen we vast nog eens terug! In Gulpen kopen we een paar kleine vlaaitjes die we daarna rond koffietijd opeten in het gras bij een boerderijwinkel in Roosteren. Nog even proeven van het Limburgse en dan óp naar huis.


Op de keukentafel vinden we een prachtig 'welkom-thuis' boeketje en snel maken we ons ons eigen huis weer eigen. De wasmachine draait, boodschappen worden gehaald, een prakkie wordt gekookt en dan fiets ik nog even met onze oudste een rondje om te kijken of de bramen al rijp zijn... ja dus! Eerst slapen, dan gaan we morgen aan de slag...


In 2 weken tijd gebeurt er ook érg veel in de tuin, allemachtig wat groeit alles snel als je er even niet bent. Vandaag besluiten we een slag in de tuin te maken. We rooien een heleboel planten uit de achtertuin, planten die je niet kunt eten, daar mogen planten komen met een functie. Tijdens de rondleiding in de tuin in Keutenberg hebben we veel ideetjes opgedaan, een verlanglijst vormde zich in mijn hoofd. Met een boekje er nog bij wat ik al had (thee uit eigen tuin) is de verlanglijst compleet geworden. De tuin heeft een flinke oppepper gekregen door prachtige compost die op ons wachtte in ons compostvat. Heel wat emmertjes zijn gestort her en der en een beetje ondergeschoffeld. Ook plezierig want beide vaten zaten vol en ik kon m'n keukenafval niet meer kwijt. tijdens dat zware schep en spitwerk bedacht ik me opeens; ik kan heel duurzaam zijn in mijn wensen en ideeen maar het feit dat ik een man heb die mij helpt maakt dat ik mijn plannen ook kan uitvoeren. Het aanpakken van de tuin, snoeiwerk en leegscheppen van het compostvat op ook nog eens een warme dag is maar mooi gedaan!


We gingen vandaag 2 keer bramen plukken, in optocht naar de beste plukplek bewapend met emmers en kleine bakjes. De grootste 2 plukken op hun hoogte (wel hoger dan een meter ivm plassende honden), dan volgt mama die hoger plukt en daarna papa die met zijn 1.95 meter de bovenste bramen plukt. Jongste loopt heen en weer met de emmer om de volle bakjes te verzamelen.  Prachtig om te doen met elkaar, ik was m'n fototoestel vergeten helaas. In mijn voorraad lege potten wordt een aardig gat geslagen. Met wat er allemaal nog komt verwacht ik niet uit te komen (kornoelje, vlier, druif, appelmoes, stoofpeertjes) dus vanavond heb ik een rondje door de buurt gemaakt. Met 2 volle dozen potten kwam ik weer thuis en de belofte dat er potten gespaard zullen worden, opgelost!

de helft van de opbrengst...

Geen opmerkingen: