zondag 19 augustus 2012

ontbijt op bed, screens en havermoutkoekjes

De laatste ochtend van onze vakantie horen we gescharrel beneden en buiten. Als ik uit bed ga om de ramen  dicht te doen ivm tropische temperaturen die voorspeld worden, wordt ik vriendelijk maar dringend verzocht weer naar bed te gaan. Even later wordt ons de reden gepresenteerd; een heerlijk ontbijt!


Het wordt een relaxed dagje, al zou je iets willen ondernemen het is écht te warm. Dat wordt lummelen en lezen, oftewel; vakantie houden. Een gek idee dat morgen het school- en werkbestaan weer begint, de vakantie is voorbij gevlogen!
Gisteren noemde ik de screens die we sinds vorig jaar buiten voor onze ramen hebben laten maken. Wat waren we daar vandaag blij mee. De warmte blijft lang buiten, binnen is het prima uit te houden.


En door de screens kun je gewoon naar buiten kijken.


De zonne-oven heeft vandaag 2 keer dienst gedaan. Eerst om theecakejes te bakken, dat recept heb ik al eens eerder geblogt. Daarna had ik een bakplaat met havermoutkoekjes klaarstaan, ook die werden gebakken, al zijn ze niet krokant als ze uit deze oven komen, er is natuurlijk geen ventilatie, maar de smaak is er niet minder om! Deze baksels gaan morgen mee in de schooltrommeltjes.
Het recept voor havermoutkoekjes vond ik een tijd geleden op http://eenvoudigleven.blogspot.nl/2010/08/havermoutkoekjes.html. Ik heb er een eigen draai aan gegeven, mijn recept is als volgt;

125 gr havermout
40 gr roggevlokken
60 gr volkorenmeel
1 tl bakpoeder
100 gram rietsuiker (of vandaag een combinatie van rietsuiker en agavesiroop)
snuf zout
50 gr vloeibare boter
50 gr zonnebloemolie
1 ei
hand rozijnen (of vandaag handje cranberries en handje in stukjes gesneden gedroogde abrikozen)

een geheel van roeren, balletjes op een bakplaat platdrukken en dan 25 minuten op 160 graden in de oven (of in de zonne-oven, dan iets langer)

Bij alles wat ik bak vervang ik trouwens de hoeveelheid margarine door vloeibare boter, die boter is minder vet en doordat het vloeibaar is heb je minder nodig. Door ervaring weet ik nu dat ik de hoeveelheid margarine kan vervangen door 2/3 van het gewicht in vloeibare boter. 75 gram margarine kan in dit geval dus vervangen worden door 50 gram vloeibare boter! Het kan bij alle zoete baksels, het proberen waard!



Bij de thee hebben we, omdat het de laatste dag van de vakantie is, zelf een taartje gemaakt van een plak cake met daarop de jam die we maakten in Limburg.  Bij het evalueren van de vakantie gingen er 5 duimen omhoog, het was leuk!

Geen opmerkingen: