woensdag 5 december 2012

supergezonde kiemen, Hundertwasser en variabele afzender

Vandaag heb ik mijn 'kiemspulletjes' weer eens tevoorschijn gehaald. Vorig jaar kocht ik een kiemschaaltje na de goeie berichten die ik hoorde over hoe gezond het is kiemen te eten. Je kent vast taugé en alfalfa maar er zijn nog véél meer varianten! En die kun je allemaal thuis, heel gemakkelijk, zelf kweken. Mijn kiemschaaltje kocht ik in een tuincentrum met een kruidenafdeling. Daar hadden ze ook allerlei zaden voor kiemgroente (of groentespruiten). In de natuurvoedingswinkel kwam ik nog meer varianten tegen. Ondertussen heb ik een hele voorraad zaden op voorraad; alfalfa, zonnebloemkers, rode radijs, daikon (érg lekker), radijskers, broccolikers, taugé, lenteui, mosterdkers, en rucolakers. Nu het weer koud wordt en er weinig sla meer in mijn tuin groeit is dit een fijn alternatief! En het staat nog gezellig in de keuken ook.


In dit boekje wat ik eens vond in de kringloop las ik alles over achtergronden en lekkere recepten. Maar ik gebruik de kiemen maar voor 2 dingen; op een boterham met ander lekkers (kaas/tomaat, wat je maar wilt) en door sla. Waar ik van onder de indruk was is de uitleg over het gezonde van kiemen; Tijdens de kiemfase komen er stoffen in de kiemen voor die vantevoren niet in het zaad zelf aanwezig waren en ook daarna, als de plant groter wordt, niet meer voorkomen. Als ondertitel heeft dit boekje; 'gezonde voeding voor weinig geld', ook niet onbelangrijk! Op dit moment zie je in het kleine schaaltje de zaden van Daikon en Rode Radijs in water staan. Ze gaan een dag wellen om morgen op het schaaltje verder te gaan met ontkiemen. De zaden die ik heb gekozen zijn ongeveer even dik, dat is nodig omdat de kiemen anders op verschillende momenten klaar zijn. Ik zal jullie op een later moment laten zien wat het resultaat is.


En dan nog iets anders; dit werkstuk van oudste vind ik leuk om te laten zien; Hundertwasseren op een bananendoos... (andere reclamedozen heb ik vandaag meegenomen uit de winkel. Handig voor een ander moment...)


welkom in bananenstad!
En dan moet ik nog iets herroepen wat ik gisteren schreef; het idee van het opsturen van een Veluwse Appelcake wilde ik vandaag gelijk maar ten uitvoer brengen. Ik belde de bakker even om het toch nog even te checken en wat blijkt; ze versturen helemaal geen cakes!  Ik kan wel terughalen hoe ik aan dat idee ben gekomen. Destijds complimenteerde ik de bakker met zijn verrukkelijke cakes! Hij nam de complimenten blij in ontvangst en vertelde toen dat de cakes over de hele wereld worden verstuurd... ik had daaraan gekoppeld 'door de bakker zelf'. Dat blijkt dus niet het geval te zijn (wat niets afdoet aan hoe lekker ie is, verstuurd wordt ie maar de afzender is dus variabel ;-)

Geen opmerkingen: