vrijdag 27 december 2013

nadelig voordelig en het bessenboekje gaat naar...

Na gezellige dagen gaan we vandaag weer 'back to normal'... We laten het overvloedige eten een beetje zakken en eten een eenvoudig tomatensoepje. Ik las deze dagen in één ruk een boek uit wat ik leende uit de minibieb! Het boek heet 'in betrekking' en speelt in het begin van de 20e eeuw. Een gewezen dienstmeisje vertelt over haar ervaringen in huizen in Rotterdam. Waargebeurde verhalen die zich ook nog lang geleden afspelen fascineren mij. Mijn oma was vroeger ook dienstmeisje, bij de burgemeester! Als ze daarover vertelde gingen haar ogen altijd stralen! Ze vertelde dan bijvoorbeeld hoe ze voor het eerst van haar leven tomatensoep moest klaarmaken. Zo leerde ze dingen eten die een gemiddeld meisje niet at. Oma kon heerlijk koken maar of dat nou kwam door haar dienstmeidentijd of gewoon door het feit dat oma's altijd lekker koken, dat weet ik niet ;-)

Net als over 'tomatensoep' lees ik in het boek over Soda en Sunlightzeep! In mijn kast staat een grote emmer met zelfgemaakt wasmiddel, zelfgemaakt van Soda en Sunlight zeep. Ik gebruik het af en toe en wissel het af met een vloeibaar ecologisch wasmiddel. Die laatste is lekker om het geurtje aan de was... 


Dan krijg ik van mijn schoonmoeder een knipsel uit de krant. Het is een column van Marieke Henselmans waarin ze schrijft over (waarschuwt voor) het gebruik van vloeibaar wasmiddel in het algemeen. Reden is een dure reparatie aan haar wasmachine en dat komt mij heel bekend voor, ook onze wasmachine bleef een tijdje geleden onfris ruiken en dat bleek te komen door aanslag door het gebruik van vloeibaar wasmiddel. Voor die constatering moesten we een flinke rekening betalen, jammer als je juist wilt besparen...

Een tip uit de column van Henselmans breng ik vandaag in de praktijk. Ik laat de machine een programma draaien op 90 graden met een liter schoonmaakazijn. Eén keer per kwartaal is afdoende als je daarnaast waspoeder gebruikt en bont op 40 en wit op 60 graden wast, aldus Henselmans. Die warme azijnwasbeurt hou ik er in ieder geval in, de andere tips moeten even 'inweken' ;-)



Het Sunlight/Soda wasmiddel blijft trouwens goed van pas komen, het is superhandig schoonmaakmiddel!

En dan het bessenboekje, de giveaway van voor de Kerst; Met de eerste letter op briefjes trek ik de E en die staat voor Elisa M! Mail je me even je adresgegevens?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij laten de wasmachine iedere maand leeg draaien op 90 graden. Dan zie je het sop rondklotsen, met andere woorden: alle restjes komen dan los en spoelen weg. Helemaal geen azijn voor nodig en nooit meer last van vieze geurtjes of vetluis. En ik was gewoon met vloeibaar wasmiddel.

izerina zei

Ik kreeg dat artikel ook en schrok. Zou het schelen,als je het zelfgemaakte wasmiddel in een bolletje in de machine doet i.p.v in het zeepbakje?

Jolanda zei

Ik gebruik ook mijn zelfgemaakte wasmiddel niet zo vaak meer. Het ruikt minder lekker dan gekochte en in deze tijd waarin ik lastiger alles droog krijg is dat dan niet zo fris. Net of het niet goed schoon is. Die tip ga ik ook zeker toepassen, bedankt!

"In betrekking" heb ik ook gelezen (tweedehands gekocht en inmiddels weer doorverkocht). Was zeker een boeiend verhaal, heb er ook van genoten.

Anoniem zei

dag dames ik heb zeven jaar gewerkt in een revisie afdeling van wasmachines en of het nu zelf gemaakt of niet wasmiddel is het gaat erom dat men teveelmiddel gebruikt en op te lage temp.wastaf en toe hoge temp met een schep sodabrokken en géén vetluismeer dit geld ook voor de vaatwas want die afvoerbuisjes zijn zo dun ...lieve groet jezebelle