zondag 10 november 2013

appels, appels en nog meer appels

Rond koffietijd stappen we in de auto naar 't Olde Ras' in Doesburg. Een museumtuin/boomgaard met meer dan 4000 verschillende rassen fruitbomen. Vandaag is er een fruitshow waar de oogst bewonderd én geproefd kan worden. Ik heb een overzicht met de rassen uit onze Buurtbongerd meegenomen, hopelijk kunnen we er een flink aantal van proeven...


Dat blijkt zo te zijn! We proeven stukjes van appels en krijgen appels in de handen gedrukt. Hier op de foto een sterappel, een notarisappel en een Groninger Kroon (en een stuk appeltaart, die hoort hier natuurlijk bij een kop koffie ;-) Onder de bomen ligt voor een stad aan fruit! De kinderen vragen buiten aan vrijwilligers of ze appels mogen rapen? Dat mag, en plukken ook! Dat is niet tegen dovemansoren gezegd. De stoffen tassen die ik altijd in m'n tas heb komen goed van pas; ze worden gevuld met prachtige appels en tevreden gaan we weer naar huis... 


Eerst maar eens een flinke voorraad in de sapcentrifuge; superlekker is dat sap!


Dan een aantal appels in een appeltaart. Ik gebruik een recept wat ik vind in een oud kookboek; met de pure ingredienten. Als de taart lekker is geworden zal ik het recept bloggen. 


De rest van de appels staat klaar voor appelmoes, de potjes zijn bij elkaar gezocht maar ze moeten wachten op een ander moment. Een regel die ik voor mezelf vaak stel is; 'het moet wel leuk blijven!'

2 opmerkingen:

izerina zei

Wat apart,al die smaken appel.Jammer,dat er niet zoveel in de winkel kunnen liggen.

Trudy zei

Wij hebben een boom in de tuin staan, gekocht bij "Het olde ras". Een Bram's Seedley, een soort van Goudrenet zeg maar. Maar ik ben nog nooit in de museumtuin geweest, Jan ging toen alleen, vandaar. Heerlijk om zo dan toch even mee te kunnen genieten!