maandag 25 november 2013

passen, meten en wegen

Sinds de kinderen allemaal een eigen plekje hebben in huis (oftewel een eigen kamer), heb ik mijn naaimachine niet meer aangeraakt. Hij is keurig ingepakt in zijn originele koffer verdwenen achter een zolderluik. Regelmatig komen er kleine verstelklusjes met de vraag; mama, kun je dit maken? Ja hoor, zeg ik dan en daar blijft het bij want... mijn naaimachine staat niet 'klaar'.


Vandaag heb ik de geest, ik ga een schuif- en verplaatsactie doen! Op de zolder staat een oud tafeltje van mijn oma, laat dat nou haar naaitafeltje zijn! Die wil ik een plekje geven voor mijn naaimachine. Ik draag het tafeltje zo goed en zo kwaad als het gaat naar beneden. Het komt voorlopig in de huiskamer, dichtbij het raam. Daar staat een schildersezel; die gaat naar de gang. Er staat ook een houten boompje met appelslingers; die gaat naar onze slaapkamer. Nu eerst even afwachten wat mijn huisgenoten van deze move vinden voordat ik ook de naaimachine naar beneden haal... Mijn actie is het begin van een ander project; manlief werkt af en toe thuis en sinds de zolder... je raadt het al. Op onze slaapkamer gaan we een werkplek inrichten, een iets groter project dan deze...


Dan iets anders, kleiner en overzichtelijker; onze aardappelkruiden zijn op (die vinden we erg lekker over gebakken aardappeltjes) en die wil ik niet nieuw kopen. Ik wil proberen het zelf te maken. Na de zeer goed geslaagde (en goedgekeurde) zelfgemaakte gehaktkruiden moet dat niet moeilijk zijn. Als ik even google vind ik helaas geen recept voor aardappelkruiden, dan doe ik het anders; In de winkel bekijk ik de mixen en noteer de grote gemene deler. Een klein potje met zelfmaak aardappelkruiden staat nu klaar (41 gr zout, 11 gr uipoeder, 8 gram knoflookpoeder, 4 theelepels kerrie, 4 theelepels paprikapoeder) Binnenkort uitproberen, ik ben héél benieuwd!

een paar uurtjes later... 

4 opmerkingen:

Jolanda zei

Klinkt goed, die kruiden. Zelf strooi ik over gebakken aardappels weleens wat oregano. Vinden we ook lekker!
Dat zou heel fijn zijn, als je naaimachine weer gebruiksklaar in de buurt staat. Het is idd zo'n gedoe om 'm steeds weer voor de dag te moeten halen en weer op te moeten ruimen voor die kleine klusjes vaak.

Petra zei

een goed idee! Groetjes Petra

Vlijtig Liesje zei

Goed dat je je naaimachine weer een plekje geeft. Dat maakt het veel laagdrempeliger om hem te gebruiken.

JutVrouw zei

Leuk die aardappelkruiden, wel veel zout voor ons doen maar dan kan je nagaan wat er altijd in die grote bussen zit die je in de winkel kan kopen :-(

Ben benieuwd of het lekker smaakt dan word dat hier ook een to-do dingetje op de lijst!