donderdag 16 mei 2013

smullen uit eigen tuin

Het schooltuintje van oudste is ook voor mij leerzaam! Gisteren legde oudste boontjes... gisteren legde ik dus ook boontjes! Onze zijtuin wordt door een beukhaag (of haagbeuk?) gescheiden van een (doodlopend) straatje. De aarde naast de heg hebben we omgeschoffeld en verrijkt met droge koemestkorrels. Gisteren gingen er een heleboel stamslaboontjes in (je ziet hier ongeveer een derde van het geheel). Ik ben heel benieuwd naar de opbrengst.


In het schaaltje dan nu toch echt rabarber van onze eigen planten! Het is niet zoveel maar wel errug lekker. Ik geloof dat onze rabarber 'frambozenrabarber' heet; in het pannetje kleurt het mooi rood. Tijdens het uiteenvallen van de rabarberstukjes voeg ik wat suiker en rozijntjes toe en ik strooi er wat kalk (poeder) overheen, afgekeken van mijn moeder. De precieze reden zocht ik even na; kalk bindt het oxaalzuur in de rabarber. Door kalk toe te voegen onttrekt de rabarber geen kalk aan het lichaam. Rabarber eten samen met een zuivelproduct schijnt ook prima te zijn.


Met courgetteplanten in het schooltuintje van oudste en een aantal planten in onze eigen tuin hopen we op een mooie courgette oogst! Vorig jaar ontdekten we een geweldig recept om er zoetzuur van te maken. De potjes van toen zijn al een tijdje op, daar gaan we dit jaar meer van maken. Iets anders wat erg lekker is om te maken van courgette is dit gerecht bij de warme maaltijd; de courgette snijd ik daarvoor in kleine stukjes. Die bak ik in een koekenpan met wat olie en flink knoflook. Als de partjes beginnen te slinken bestrooi ik ze met kerrie. Aan het eind een zakje raspkaas eroverheen en nog even, met de deksel op de pan, op het vuur, tot de kaas gesmolten is. Lekker!

En dan onze kruisbessen; loop je langs de struik dan is er niet zoveel te zien, maar til je dan een tak op... dat wordt een grote opbrengst dit jaar! Mooi ruilmateriaal want mijn ouders zijn gek op kruisbessenjam en wij zijn gek op jam van oma (met aardbeien verbouwd door opa ;-)


1 opmerking:

Vlijtig Liesje zei

Wat leuk dat je al uit de tuin kun eten! Dat kunnen wij nog niet.